BİR GÜN O YOK DİYECEKLER, DÜNYA BAŞINA YIKILACAK…

En son güncellendiği tarih: May 9


“Bütün istediğim yalın yaşam için dünyayı saran kavgadan uzak, sessiz bir yer

Gazete okurken zevk alabildiğim, sessizce gözyaşı dökmediğim bir yer

Billûr düşüncede oluşan erekle, emeğimin meyvalarıyla güzelleşen bir yer

Düşümü paylaşan, gerçekten dost olan insanların bütünleştiği bir yer” (*)

Şenay Yüzbaşıoğlu veya kariyeri boyunca kullandığı şekliyle Şenay. Türk popunun her dönem söylenen, çok sevilen, marş hâline gelmiş şarkılarından ikisinin sahibi. 70’lerin imzası sayılabilecek “Sev kardeşim” ve “Hayat bayram olsa” çalınmadan herhangi bir eski 45lik gecesi bitmez. Popun ilk dönem kraliçeleri olan Tülay German, Ayten Alpman, Gönül Turgut, Rüçhan Çamay’dan sonraki neslin en önemli isimlerinden Şenay. Çok önemli işlere imza atmış, bazıları hâlâ çok sevilen büyük hitler çıkartmış ve ucuzluğa kaçmadan popüler olmayı başarmış bir isim. Ve bütün bunları çok kısa bir sürede gerçekleştirmiş; aktif müzik kariyeri 12-13 yılı geçmiyor.


Şenay’ın profesyonel müzik yaşamı 60’ların sonunda başlıyor. 1969’da, henüz 18 yaşındayken, Ankara’da Erkan Özerman’ın “Anahtarlı Bulvar” isimli gece kulübünde orkestra şarkıcısı olarak sahneye çıkmaya başlıyor. Yine aynı yıl, kendi ismiyle ilk iki 45liği Pathé plak firmasından yayımlanıyor. Bu plaklarda, sözlerini Fikret Şeneş’in yazdığı dört cover şarkı söyleyen Şenay’a, Yalçın Ateş 6 eşlik ediyor. Daha öncesinde, 1966 yılında Cahit Oben’in bir 45liğinde, İngilizce bir şarkıda Oben’le düeti olmasına karşın diskografisinde ilk plakları olarak Pathé çıkışlılar görünür.


İlk solo plaklarını henüz yayımlamış olan Şenay orkestra solistliğine devam ederken, ülkenin önemli müzisyenlerinden Şerif Yüzbaşıoğlu da orkestra kurmak için Attila Özdemiroğlu, Selçuk Başar, Uğur Başar, Salim Ağırbaş gibi dev isimlerle bir araya gelir. Yıl 1970’tir ve yeni kurulan bu orkestra daha sonraları efsane İstanbul Gelişim Orkestrası’na evrilecektir. Orkestranın solistleri olarak Şenay ve İhsan Kayral seçilir. Şenay, daha en baştan efsanevi müzisyen/besteci/aranjör Şerif Yüzbaşıoğlu’nun dikkatini çekmiştir. Müzikle başlayan beraberlikleri, tüm yaşamlarını örtüp saracak şekilde büyür ve 1971 yılında evlenirler. Birbirini her konuda tamamlayan, iki kişilik bir evrene dönüşürler. Şerif Yüzbaşıoğlu besteler, düzenler; Şenay söz yazar, seslendirir. Birlikte yurtdışı festivallere katılmaya başlarlar. 1968 ve 69’da Ajda Pekkan’ın iki kez Türkiye’yi temsil ettiği Yunanistan’daki Athens Song Festival’e (Apollonia) 1971 yılında Şenay katılır. Bu ilk yurt dışı deneyiminde, Şerif Yüzbaşıoğlu’na ait “Benim olursan” ile yarışan ama dereceye giremeyen Şenay, yurda döndüğünde şarkıyı plak olarak piyasaya çıkartmak ister. Bu iddialı şarkının yer alacağı 45liğin B yüzüne koymak için şarkı aranırken, Apollonia’da 3. olan İsrailli şarkıcı Ilanit’in yarışma şarkısı “Veshuv itchem” seçilir ve Şenay, şarkıyı çok beğenmese de, Türkçe sözlerini yazar. Şenay’ın yazdığı sözlerle şarkı, sevgiden, barıştan, kardeşlikten yana naif bir çağrıdır ve bu çağrı tüm kalplere ulaşır. Plak piyasaya çıktığında yer gök “Sev kardeşim” diye inler. Plağın B yüzüne koyulan şarkı dile düşmüş, hem Şenay’ın hem Türk popunun en büyük hitlerinden biri olmuştur. Plağın yeni baskılarında A yüzüne koyulur ve çok satar. Artık Şenay zirvedeki şarkıcılardan biridir.


Bir yandan yurt dışı festivallere ve yarışmalara katılmaya devam etmektedir. 1971 yılında Japonya’da World Popular Song Festival’de “Perhaps one day” isimli Şerif Yüzbaşıoğlu şarkısını seslendirir. Yarışmada dereceye giremese de ikinci büyük hitiyle burada karşılaşır. Yugoslavya’yı temsil eden Ljupka Dimitrovska’nın şarkısı “Obecanje” için Türkçe sözler yazan Şenay, şarkıyı 1972 yılında plak yapar ve bu kez tüm ülke hep birlikte “Hayat bayram olsa” diye şarkılar söyler. İki yıl üst üste yılın en sevilen şarkılarını yapan, ülkenin en büyük şarkıcılarından biridir artık.

“Sev kardeşim” ve “Hayat bayram olsa” hümanist ve aydınlık mesajları nedeniyle ‘Karaoğlan’ Bülent Ecevit’in Ekim 1973 ve Haziran 1977 seçim kampanyalarında kullanılır; Şenay CHP mitinglerine katılıp şarkı söyler. Seçim kampanyalarında ilk kez pop şarkı kullanılmaktadır. Şenay ise “solcu” olduğu gerekçesiyle TRT boykotuna uğrar.

World Popular Song Festival’e 1973 (“Wish” ile) ve 1976 (“Let in the light” ile) yıllarında tekrar katılır, 1975 yılında Bulgaristan’da Slançev Briag’da yapılmakta olan Altın Orfe’ye (“Perhaps one day” ile) katılır. Bu yarışmalardan ödüllerle döner. 1975 yılında ilk kez katılacağımız Eurovision Şarkı Yarışması için yapılan Türkiye finallerine “Umut” isimli, sözlerini kendi yazdığı Selçuk Başar bestesiyle katılır ve yarı finale kalır; ancak eşinin yarışma jürisinde olması nedeniyle, dedikodulara mahâl vermemek için yarışmadan çekilir.


Bir taraftan da 45likler yayımlanmaya devam etmektedir. 1974-77 yılları arasında “Beyaz ülke/Gerçek nerde”, “Açıl susam açıl/Ve ağlıyorum”, “Varlar, yoklar/Dön artık”, “Sessiz bir yer/Dünden bugüne” plakları yayımlanır; bazısı eşi Şerif Yüzbaşıoğlu’nun bestesidir, bazısı ise yabancı bestelerdir. Sözleri ise Şenay yazmaktadır. Dünya görüşünü, entelektüel birikimini, sevgiye inancını yazdığı sözlerde görmek mümkündür. Seçtiği sözcükler Türkçeye hâkimiyetinin kanıtıdır. 1979 yılına gelindiğinde, 10 yılını müziğe vermiş ve bunca başarılı 45lik yapmış bir şarkıcının henüz bir albümü yoktur.

1979’da, Şenay’ın ilk albümü tamamen İngilizce sözlü şarkılarla Bulgaristan’da piyasaya çıkar. Altın Orfe için birkaç kez gidip geldiği ve eşi vasıtasıyla müzik camiasına yakınlaştığı Bulgaristan’dan gelen teklifi kabul etmiş ve ilk albümünü ülkenin büyük plak firması Balkanton’dan yayımlamıştır. Kendi ismini taşıyan albümde, önceki yıllarda yarışmalarda söyledikleri de dâhil olmak üzere 10 İngilizce şarkı vardır. Bu plak günümüzde oldukça nâdir bulunan ve koleksiyon değeri yüksek bir plaktır, Türkiye’de yayımlanmamıştır.


1980 yılına gelindiğinde, Şenay’ın Türkiye’deki tek albümü “Honki ponki” yayımlanır ve yer yerinden oynar. Albümde iki büyük Şenay hiti “Sev kardeşim” ve “Hayat bayram olsa” medley olarak yer alırken, biri Rod Stewart cover’ı olan 7 yeni şarkı vardır. “Dalkavuk”, “Çirozname”, “Doy doy doymadım” ve özellikle de albüme ismini veren “Honki ponki” çok sevilir, çok tutulur. Lâle Oraloğlu’nun sözlerini yazdığı “Honki ponki” çok tartışılır, sözlerinin anlamı/anlamsızlığı sorgulanır, fırtına gibi eser. Şarkı İngilizceye çevrilerek yurt dışında Hollanda, Fransa ve Japonya’da 45lik olarak piyasaya çıkartılır, Avrupa müzik listelerine girer. “Honki ponki” albümünden başka şarkılar da İngilizce olarak hazırlanır, Şenay bazı tv programlarında söyler. İyi müzisyenlerden bir orkestra kurulur ve yurt dışında konserler vermeye hazırlanır.


29 Temmuz 1980 tarihinde, hayat, bayram olmayacağını belirtir; Şerif Yüzbaşıoğlu ağır bir kalp krizi geçirir. Uzun süren bir tedavi sürecinin ardından, Gümüşsuyu’ndaki evlerinden çıkıp yürüyerek Kabataş’a inen çiftin yanında Tv’de 7 Gün muhabiri vardır ve Şerif Yüzbaşıoğlu, eşine şöyle seslenmektedir: “Gel benim bastonum, desteğim, her şeyim.”


Şenay, 18 Şubat 1981 tarihindeki ikinci krizde çok sevdiği, hayatın ondaki karşılığı olan eşini yitirir. Ve o gün, o da gitmiştir aslında eşiyle beraber. Bizim anlamamız biraz daha zaman alacaktır sadece…


Şenay, önce evinin kapılarını sonra ruhunun kapılarını kapatır. Yurt dışında satışı iyi giden “Honkey ponkey” için yapılacak çalışmalara katılmaz, kurulan orkestrayı dağıtır. Yakın arkadaşlarının çabası ve desteğiyle 1981 ve 1982 yıllarında Eurovision Şarkı Yarışması’na katılıp finallere kalır ama son anda çekilir. 1993 yılında Mevlâna şiirlerinden yapılacak bir albüm için hazırlanır, albüm EMI İngiltere’den onay alır ama engellemelerle karşılaşınca projeden vaz geçer. Resim yapmaya ve yazmaya yönelir.

Her geçen yıl fiziksel ve ruhsal açıdan daha çok çöken Şenay, 4 Ocak 2013 tarihinde eşine kavuştu. Türk popuna imzasını atmış, bunca başarıyı 10 yıla sığdırmış koca yürekli bir kadının sevdasız bir dünyada soluk almak istememesine solunum yetmezliği dediler.


“Honki ponki” albümü hâlâ ülkede yapılmış en iyi albümlerden biri olma özelliğini koruyor. 1983 yılında bir Fransız şarkıcı Fransızca olarak plak yaptı. 2009 yılında ise bir Japon grup Türkçe olarak yorumladı. 2016 yılında Şenay’ın sesi tekrar plaktan duyuldu ve “En büyük şansın yaşıyor olman” isimli şarkısı İngiliz bir plak firması tarafından 45lik olarak piyasaya sürüldü. Ülkenin müzik yaşamında çok önemli bir yere sahip bu özel kadına dair internette bulabileceğiniz bilgi ise çok kısıtlı ve çoğu birbirinden kopyalanmış hâlde. Oysa bazı isimler hep anımsanmalı, onlara çoğumuz çok borçluyuz. Hem zaten yazdığı, söylediği gibi yaşamasını beceren kaç yürek var ki?



(*) Sessiz bir yer, Söz: Şenay-Müzik: M.Takaoka (1977)

© 2018 Sosyaledebiyat.com

  • SE Facebook
  • SE Twitter
  • SE Instagram
  • SE - Youtube